meraliv

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Kanarieöarna (Fuerteventura) - t o m jag åker dit

Av Björn Roxendal - 19 oktober 2010 11:51

ALLA åker till kanarieöarna. Inte bara en gång utan ofta. Säkert nästan varje år. Och skönt är det, säger dom (alla). Men trots att jag rest och rest i stora delar av världen under många år så har jag aldrig kommit dit. Förrän nu. Nästa vecka. Förhoppningsvis. Det handlar om att hitta en skaplig sista-minuten-resa och DRA. Egentligen vill jag till Thailand. Men det kostar och kräver betydligt mer. Och så har jag läst att Kanarieöarna har "världens bästa klimat" enligt nån seriös expertbedömning. Och Fuerteventura har bäst klimat av Kanarieöarna. Så saken är klar - nu ska det ske. 


Jag vet inte om jag ska skämmas eller vara stolt över att ha hållit mig borta från det för alla svenskar mest självklara resmålet av alla under så många år. Kanske är det för att jag är en typisk motvallskärring:


Motvallskärring är ett uttryck på svenska, vilket lär härstamma från en anekdot som är först känd från 1931.

Motvalls käring är den som alltid tycker tvärtemot. Herr Motvall och hans fru råkade i livlig dispyt över frågan om man skär eller klipper havre. När hustrun vägrade ge med sig tryckte maken ner henne under vattnet, vilket dock inte fick henne att ge med sig: Det sista livstecknet från hustrun var att med fingrarna simulera en klippande rörelse.     Wikipedia


Vem vill sluta sitt liv på det sättet? Inte jag. Så nu - innan jag drar mitt sista andetag - väljer jag att ge upp - dvs. packar och reser. OK, jag behöver inte ALLTID vara annorlunda. Även om jag FÖRSÖKER vara  lite normal ibland sticker jag ut så det räcker ändå.

Sen är det så att jag undrar hur det EGENTLIGEN är. Är det som det verkar att ALLA åker till Kanarieöarna? Alltså slår jag ett slag för vetenskapen genom att genomföra en undersökning på mina läsare (under "omröstningar" här till vänster). Ni kan helt enkelt svara "Ja" eller "Nej" och på det viset hjälpa till med att kartlägga verkligheten. 

När det gäller vilken av Kanarieöarna man "ska" resa till så har jag läst mig till följande: 

Fuerteventura är Kanarieöarnas näst största ö. Och ändå känns den betydligt mer genuin än sina grannöar. Hit kommer färre turister, man bygger färre hotell och trafiken är lugnare.

Dessutom finns här några av Europas absolut bästa stränder. Breda, milslånga och gyllengula sträcker de sig i princip runt hela ön. Att hitta en egen strand är ganska lätt och man behöver definitivt aldrig trängas.  


Låter perfekt!  Det är naturen - och samvaron med min medresenär/fru - Kim - jag vill uppleva - inte shoppingcentra och andra turistfällor (utom kanske en del som är av det mer "naturnära" slaget).

Eftersom många av er redan har varit på Kanarieöarna ser jag fram mot era kommenterar där ni frikostigt delar med er av era erfarenheter och ger goda råd till en nybörjare! 



Vi hörs!


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

19 oktober 2010 13:43

Jag har varit till Teneriffa EN gång, men det finns andra "typiska" semestermål jag inte har varit till, bl.a Rhodos (eller Grekland överhuvudtaget) och Mallorca. Har rest en del, har tillbringat 2 dagar i Bangkok på vägen till Australien t.ex Ha så trevligt på resan./ Visst gillar jag sol och bad men jag älskar att "kolla på naturen" när jag reser också. Är mycket intresserad av t.ex sådant som växer, djur och fåglar.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

ells

19 oktober 2010 20:36

har aldrig varit dit,men jag tror Ingela varit dit och längtar dit igen...va härligt att få lämna höstrusket o njuta av sol o bad..Ska bli kul å höra va du tycker. Vi har varit till Thailand och Grekland skulle va kul å se nåt annat
Njut av att flyta runt i havet..vi köpte en uppblåsbar fåtölj som vi guppade runt i men allra härligast e att kasta sej raklång bakåt o slappna av till 100% blir som flooting.

 
Mariel

Mariel

19 oktober 2010 22:09

Har varit just dit till Fuerteventura och det var riktigt trevligt. En kort bussresa från hotellet så var vi framme vid en vacker vidsträckt strand, utan trängsel. Blåsigt värre var det också. Hade mycket användning för den varma fleecetröjan på kvällarna! Hoppas ni hittar ngt bra!

http://www.openinglotus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Björn Roxendal - 29 december 2013 21:30

Lev längre och friskare! Här samlar jag tips som det det finns vetenskapligt stöd för och som är någorlunda billiga och enkla att praktisera. Alla kan må bättre och leva längre! Då och då kommer jag att uppdatera (lägga till och ta bo...

Av Björn Roxendal - 8 december 2013 11:11

Det här tilltaget har retat mig från först början. Uppenbarligen köper folk datorer för alla möjliga syften medan en TV nästan alltid köps för att se på TV. Även om SVT skulle ha valt att INTE lägga ut några program på internet skulle vi köpa ungefär...

Av Björn Roxendal - 28 maj 2012 16:59

  Psykosyntes           Psykosyntes är en terapiform som går djupare än vanlig samtalsterapi. Den bygger på en konsekvent helhetssyn på människan där den andliga dimensionen har en viktig plats. Med det menar vi att vi ser människan s...

Av Björn Roxendal - 8 februari 2012 10:49

                        En ny bok av Bronnie  Ware, The Top Five Regrets of the Dying, beskriver författarens erfarenheter av att arbeta med döende människor. Om vi någonsin kommer att få perspektiv på livet är det när vi närm...

Av Björn Roxendal - 13 januari 2012 17:27

  Följande är en  av Carl  Schultz filosofier, skaparen av Snobben. Du behöver inte kunna  besvara följande frågor. Läs bara igenom brevet så kommer du att förstå  andemeningen.   1. Räkna upp världens fem rikaste  män. 2. Räkna upp fem vinnare ...

Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards